מיקי שחםמביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: מתאי דם בוגרים לתאי גזע יוצרי דם.

מיקי שחםמביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: מתאי דם בוגרים לתאי גזע יוצרי דם.

חוקרי תאי גזע בהרווארד והמכון בבית החולים לילדים בבוסטון, תכנתו מחדש תאי דם בוגרים מעכברים לתאי יוצרי דם גזע (HSCs) באמצעות קוקטייל של שמונה מתגים גנטיים הנקראים גורמי שעתוק.

נמסר עוד על ידי מיקי שחםכי לתאים לתכנות מחדש, HSCs מושרים (iHSCs), יש סימני היכר תפקודי של HSCs, הם מסוגלים לחידוש עצמי כמו HSCs, ויכולים להצמיח את כל המרכיבים התאיים של הדם כמו HSCs.

הממצאים מסמנים צעד משמעותי לרפואה הרגנרטיבית: היכולת לייצר HSCs המתאים להשתלה באמצעות תאים בוגרים יותר או מובחנים. השתלות תאי גזע מדם (הידוע גם בהשתלות מח עצם) מצילות את חייהם של חולים במשך כמעט שלושה עשורים, אבל היו מוגבלות על ידי הקושי בהשגת תוצאות טובות.

העבודה, שדווחה באינטרנט בכתב העת Cell, הובלה על ידי מנהל המכון לתאי גזע בהרווארד  ד"ר דריק ג' רוסי.

הוסבר על ידי מיקי שחם, כי מאז שנת 1988, דם טבוריהוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.

עשרות רבות של מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרות בניסויים קליניים ברפואה רגנרטיבית. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לכ 250 סוגי תאי הגוף השונים, הם משרתים גם השתלות דוגמת טיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורטופדיה וכיוב'.

HSCs הוא החומר הבסיסי, המוצא לכל השתלות תאי גזע בדם, ללא קשר למקורם (מח עצם, דם טבורי, דם היקפי). ההצלחה של ההשתלה של כל מטופל ומטופל בקורלציה עם מספר HSCs הזמינים להשתלה.

"HSCs מהווה כ 1 בלבד בכל 20,000 תאים במח העצם ", אמר רוסי. "אם אנחנו יכולים לייצר HSCs מהתאים האחרים של מטופל, זה יכול להיות תועלתי לרפואת ההשתלה. "

עורכי האתר מוסיפים כי מיקי שחם– מומחה לתאי גזע, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.

במחקרם, רוסי ועמיתיו, כולל הכותב הראשי  ד"ר יונה רידל, ביטוי הגנים הוקרן ב 40 סוגים שונים של תאי דם. הם זיהו 36 גורמי שעתוק – את הגנים ששולטים כאשר גנים אחרים מופעלים לסירוגין – שבאים לידי ביטוי באופן בלעדי ב HSCs, לא בתאים שעולים מהם.

"ייצור תאי דם תמיד הולך בכיוון אחד," הסביר רוסי. "רצינו להפוך את התהליך ולהפיק HSCs מתאי דם מובחנים באמצעות שעתוק גורמים שמצאנו שהיו ספציפיים ל HSCs. "

בסדרה של ניסויים בעכברים, הצוות של רוסי מצא כי שישה מבין 36 הגורמים – HLF, Runx1t1, Pbx1, Lmo2, Zfp37,וPrdm5, בתוספת שני גורמים נוספים שלא זוהו – Mycn ו Meis1 – היו מספיקים כדי לתכנת מחדש את שני סוגים של תאי דם ל iHSCs והצוות של רוסי תכנת מחדש תאי המקור שלהם על ידי חשיפתם לווירוסים המכילים את הגנים לכל שמונת הגורמים ומתג מולקולרי שהפך את הגנים בנוכחות של דוקסיציקלין.

"בתחום מחקר הדם, לאף אחד אין את התנאים להרחבת מספר תאי HSCs בתרבית, על ידי השתלת התאים שנחשפו באופן ויראלי לעכברים, דריק ניצל את האיתות ורמזים סביבתיים ".

הממצאים רחוקים מלהיות מתורגמים לרפואת ההשתלה אך יש מענה לתרומה המדויקת של כל אחד משמונת הגורמים לתהליך תכנות מחדש והאם גישות שאינן מסתמכות על וירוסים וגורמי שעתוק. גם עדיין לא ידוע אם ניתן להשיג את אותן תוצאות בשימוש בתאים אנושיים ואם ניתן לתכנת מחדש תאים אחרים, שאינם מהדם לiHSCs.

הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף הדם והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.

מיקי שחםפיתח את שתי טכנולוגיות ומכשירי הסיטוג'ן- הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר) שיכול לשרת גם: השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום, סדרות השתלות של רפואה מחדשת / רפואה רגנרטיבית, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה וטיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

עפ"י מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

כתיבת תגובה