מיקי שחם, "בנק החיים"– דם טבורי, מביא פרסומי מדע ורפואה מהעולם: חוקרי IBM זיהו תאי גזע עצביים אנושים עם יכולת לתקוף גידולים

מיקי שחם, "בנק החיים"– דם טבורי, מביא פרסומי מדע ורפואה מהעולם: חוקרי IBM זיהו תאי גזע עצביים אנושים עם יכולת לתקוף גידולים

סינגפור

23 לאפריל, 2012

חוקרים במכון להנדסה ביו-רפואית וננוטכנולוגיה (IBN), מכון המחקר הראשון מסוגו בעולם, גילו שתאי גזע עצביים הם בעלי היכולת לתקוף תאי גידול מחוץ למערכת העצבים המרכזית.

מיקי שחם – בנק החיים לדם טבורי, מבהיר כי ממצא זה, אשר הוצג על תאי סרטן השד, פורסם לאחרונה בג'ורנל המוביל, Stem Cells.

למרות עשורים של מחקר בסרטן, סרטן עדיין גורם מוות עיקרי ברחבי העולם, אשר אחראי ל-7.6 מיליון מקרי מוות בשנת 2008, וסרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוץ ביותר.

בסינגפור, יותר מ-1400 נשים מאובחנות עם סרטן השד ויותר מ-300 מתות כתוצאה ממנו בכל שנה.

רמת הסיכון הגבוהה של סרטן היא בחלקה בשל היכולת הפולשנית של גידולים ממאירים להתפשט ברחבי הגוף, וחוסר היעילות של תרופות קונבנציונאליות להרג התאים.

צוות חוקרים אשר הובל על ידי ד"ר סאו שו וונג, גילה שתאי גזע נוירונאליים (NSCs) אשר מופקים מתאי iPS עשויים לעזור לטפל בסרטן השד.

היעילות של NSCs, אשר מגיעים ממערכת העצבים המרכזית, על מנת לטפל בסרטן המוח הוכח במחקרים קודמים.

זהו המחקר הראשון אשר מראה שתאים מסוג NSCs ממקור-iPS יכולים לתקוף גידולים מחוץ למערכת העצבים המרכזית, על מנת לטפל בגידולים ראשוניים ומשניים.

על מנת לבחון את האפקטיביות של NSCs בטיפול בסרטן השד, החוקרים הזריקו NSCs עם גן מתאבד לתוך עכברים עם גידולים של סרטן השד.

הם עשו כן באמצעות ווקטורי בקולוווירל או נשאי גנים אשר לא מתרבים בתאים אנושיים, דבר שהופך את הנשאים לפחות מסוכנים לשימוש קליני.

לאחר מכן העכברים קיבלו תרופה שמורה לגן המתאבד להרוג את התאים הסרטניים בעת מגע. נעשה שימוש במיפוי בשני צבעים על מנת לעקוב אחרי הנדידה של התאים.

התוצאות הראו שהתאים הגיעו לגידול הסרטני בעכברים, והתאספו במגוון איברים שהגידול הגיע אליהם. השרידות של העכברים עם הגידולים הוארך מ-34 ימים ל-39 ימים. המידע תומך ומסביר איך ה-iPS-NSCs מסוגלים למצוא ולהרוס את הגידולים.

ד"ר סו-וונג מסביר:"הראינו שתאי גזע נוירונאליים אשר תוקפים גידולים יכולים להיות מופקים מתאי iPS אנושיים, ושתאים אלו שימושיים בצירוף עם גן טרפויטי על מנת לפגוע בגידול. זהו ממצא חשוב עבור טרפיה בסרטן מבוססת תאי גזע, ואנו נמשיך לשפר את המערכת על ידי מניעה של הפעלה באזורים ללא גידול והפחתה של תופעות לוואי."

המומחיות בהפקת תאי גזע אנושיים מ-iPS והשימוש החדשני של נשאי ווירוסים מחרקים סוללים את הדרך לפיתוח של טרפיות מבוססי תאי גזע.

עם המערכת לתקיפת גידולים, החוקרים גילו אלטרנטיבה מבטיחה לטיפול הסטנדרטי בסרטן, מוסף פרופסור ג'קי ייינג. מנהל ב-IBN.

לפי מיקי שחם, מחברת – בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

בהשוואה לאיסוף והרחבה של תאים פרימריים מחולים בודדים, הגישה של IBN של שימוש בתאי iPS על מנת ליצור NSCs דורשת פחות עבודה ומתאימה לשימוש בקנה מידה נרחב.

חשוב לציין, גישה זו תעזור למזער את השונות באיכות של מוצרים תאיים, ותאפשר אנליזה השוואתית של תוצאות קליניות.

בנוסף, תאים אלו מופקים מתאים בוגרים, דבר אשר מונע את הצורך בעניינים אתיים אשר קשורים לתאי גזע עובריים אנושיים, ומכיוון שתאי iPS מפותחים מהתאים של החולה, הסבירות של דחיה על ידי המערכת החיסונית מופחתת.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות – בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים – בפרט.

מיקי שחם – בנק החיים לדם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן – הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות – בנק החיים, בלבד.

כתיבת תגובה