מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: מיאלין- סיכוי חדש לתיקון רקמת מוח עצבית פגועה.

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: מיאלין- סיכוי חדש לתיקון רקמת מוח עצבית פגועה.

28 אוגוסט 2013-

תאי גזע מציעים עוד תקווה, הפעם להתחדשות רקמות עצביות שבורות או פגומות. ממצאי צוות חוקרים מ UC Davis מקרבים את החלום הזה צעד אחד קדימה, על ידי פיתוח שיטה ליצירת תאי מוח מתפקדים שמייצרים מיאלין- שומן, בידוד חיוני להולכה עצבית תקינה.

"הממצאים שלנו חשובים במחקר תאי גזע", אמר פרופ' וונבין דנג, חוקר ראשי של המחקר. "יש לנו דור הראשון של תאים מייצרי מיאלין עם יכולת התחדשות מעולה."

בנוסף נמסר על ידי מיקי שחם, כי המוח מורכב בעיקר משני סוגי תאים: תאי עצב ותאי גליה. נוירונים נחשבים אחראיים למחשבה ותחושה. תאי גליה מקיפים, תומכים ומתקשרים עם הנוירונים, עוזרים לנוירונים ולהעביר מידע באמצעות אותות חשמליים וכימיים. סוג אחד של תא גליה – אוליגודנדרוציטים- מייצרי מיאלין המספק תמיכה ובידוד לתאי עצב. המיאלין, אשר הושווה לבידוד סביב חוטי חשמל שעוזר למנוע קצר, הוא חיוני לתפקוד המוח והולכה עצבית נורמלית; תנאים מוכרים היטב מעורבים פיתוח מיאלין פגום או אובדן המיאלין כוללים טרשת.

במחקר זה, צוות UC Davis פיתח לראשונה פרוטוקול כדי לגרום ליעילות תאי גזע עובריים (ESCs) להתמיין לתאי אב אוליגודנדרוציטים (OPCs). למרות שזה כבר נעשה בהצלחה על ידי חוקרים אחרים, התוצאות בשיטת UC Davis באוכלוסייה טהורה של OPCs, על פי דנג, עם סוגי תאים אחרים – טובים יותר.

הם מצאו כי בניגוד ל OPCs הטבעי, ב OPCs הנגזר – תאי הגזע חסרים תעלות יונים של נתרן בקרום התא שלהם, מה שהופך אותם מסוגלים לייצר קוצים בעת גירוי חשמלי. באמצעות טכניקה המכונה התמרה ויראלית.

לדברי דנג, זו הפעם הראשונה שמדענים ייצרו בהצלחה OPCs עם מאפייני התחדדות. הישג זה אפשר להם להשוות את היכולות בין התאים.

הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה למעלה משני עשורים, דם טבורי מהווה את המקור המועדף לתאי גזע, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ואינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.

בתרבית תאים, הם מצאו כי OPCs יוצרות עלייה חדה רק בעת קבלת קלט חשמלי מתאי עצב והם הראו יכולת מעולה להתבגר לתוך אוליגודנדרוציטים.

כשהם מושתלים בעכברים כי הם מסוגלים לייצר מיאלין. לשני הסוגים של OPCs היו את היכולת להתבגר לתוך אוליגודנדרוציטים ולייצר מיאלין, אבל אלה מOPCs יוצרות יותר מיאלין סביב האקסונים.

"אנחנו בעצם פיתחנו תאים "עם קיבולת גדולה עוד יותר מאשר תאים טבעיים", אמר דנג. "זה נותן להם יתרון להתבגרות לאוליגודנדרוציטים ולייצור מיאלין טוב יותר".

ידוע היטב כי יש רקמה עצבית אצל אדם בוגר עם יכולת מוגבלת להתחדש באופן טבעי. למרות שתאים כגון OPCs נמצאים, הם לא מחדשים רקמות בצורה יעילה.

דנג סבור כי יש להחליף את תאי הגלייה עםOPCs המשופר, לטיפול בפציעות ומחלות עצביות. הפוטנציאל שלהם הוא להיות אסטרטגיה טובה יותר מאשר החלפת הנוירונים, אשר בעייתיים לעבודה. לספק את המבנה הראוי וסביבה לנוירונים לחיות יכולה להיות הגישה הטובה ביותר כדי לחדש רקמות עצביות בריאים.

נמסר למנהלי אתר זה כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, מבעלי סיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי – בפרט.

הוא גם מציין כי תנאים רבים ומגוונים שלא נחשבים למחלות הקשורות למיאלין- כולל סכיזופרניה, אפילפסיה וטרשת ( (ALS- הם למעשה קשורים למיאלין הפגום.

מחקר זה נתמך על ידי מענקים מהמוסד הלאומי לבריאות, האגודה הלאומית לטרשת נפוצה.

עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, ה ב ע י ה היא ביעילות האיסוף הנמוכה של הדם הטבורי, שתוצאתה במספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים, הממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע נחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן ואת האיסוף האקטיבי – הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:

  • השתלות במבוגרים ולא רק בילדים.
  • סדרות השתלות של רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
  • טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיות זמינות בארץ ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

כתיבת תגובה