מיקי שחם מביא דיווחים מדעיים – רפואיים מהעולם: תאי גזע מדם טבורי – מקור למרפא לבעיות נוירולוגיות בילדים

מיקי שחם מביא דיווחים מדעיים – רפואיים מהעולם: תאי גזע מדם טבורי – מקור למרפא לבעיות נוירולוגיות בילדים

פיית' לפידוס: כאן מדע בחדשות ברדיו VOA. אני פיית' לפידוס.

כריסטופר קרוז: ואני כריסטופר קרוז. היום, אנחנו נספר על התקווה האפשרית לילדים הסובלים מנזק למערכת העצבים שלהם. אנחנו גם נספר על אזהרה מראש ארגון הבריאות העולמי. ואנחנו גם נספר על תחרות מדע לאנשים צעירים.

פיית' לפידוס: חוקרים בודקים תאי גזע מילדים כדי לטפל בבעיות בריאותיות שנגרמו בגלל נזק למערכת העצבים של הגוף. תאי הגזע נלקחו כאשר הילדים נולדו. החוקרים מקווים ללמוד אם תאי הגזע יכולים לשפר את איכות החיים עבור אותם בנים ובנות.

מחקר אמריקאי הראה שילדים יכולים בבטחה לקבל את תאי הגזע מהדם הטבורי שלהם. המחקר הושלם במרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בדורהאם, צפון קרוליינה. התאים באו מדם בחבל הטבור. חבלי הטבור מחברים תינוקות לאימותיהם במהלך ההריון. איסוף של התאים מתבצע בלידה והוא נטול כאבים.

חבל הטבור של תינוק בדרך כלל נזרק בתור פסולת רפואית. אבל שמירת תאי הגזע מהדם בחבל נהפך לנפוצה בשנים האחרונות. לרוב ההורים שעושים זאת יש תינוקות בריאים. הם רוצים שהתאים יישמרו במקרה שהילד בשלב מאוחר יותר ייפגע בתאונה או מבעיה בריאותית.

כריסטופר קרוז: מחקרים הראו שתאי גזע יכולים להתחלק באופן מתמשך ולהיהפך לסוגים אחרים של תאים או רקמות. הם עשויים לנוע לתאים שנהרסו ולהשתלט על חובותיהם. התוצאה עשויה לעזור ליכולות בסיסיות כמו ראייה, שמיעה, והליכה אצל ילדים עם נזק למערכת העציבם.

ג'ואן קורצברג היא ראש מחלקת דם ומח במרכז להשתלות במרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק. ד"ר קורצברג חקרה תאי גזע למעלה משלושים שנה. היא והצוות שלה חקרו האם תאי גזע מדם טבורי יכולים לעזור למטופלים – ולאילו מטופלים הם יכולים לעזור.

פיית' לפידוס: מטופלים מכל העולם מגיעים לצפון קרוליינה כדי להשתתף במחקרי אוניברסיטת דיוק. ד"ר קורצברג והצוות שלה חקרו תינוקות הסובלים מההשפעות של אנצפלופתיה איסכמית היפוקסית (HIE). משמעות המילה היפוקסית היא חמצן מופחת, במקרה הזה, לתאי ואיברי הגוף. איסכמית משמעותה היא שלא מספיק דם מגיע לאיברים. אנצפלופתיה מתארת בעיות בתהליכי המוח. HIE חמורה יכולה למנוע התפתחות נורמאלית.

מחקר נוסף בדיוק מקבל ילדים צעירים שחולים במה שנקרא שיתוק מוחין ספסטי. המטופלים הם בין הגילאים של שנה עד שש שנים. מומחים חלוקים בדעתם לגבי כיצד להגדיר שיתוק מוחין. המצב יכול להיגרם מפציעה למוח המתפתח.

כריסטופר קרוז: דימום במוח, שבץ או HIE יכולים לגרום לפציעה. התינוק יכול להיפצע עוד בתוך הרחם של האם, בלידה או לאחר מכן.

מקרים חמורים מגבילים את פעילות השריר ותנועת הגוף. נשימה ואכילה נורמאלית יכולים להיפגע. כמו גם דיבור, ראייה, שמיעה, הליכה ולמידה.

מטפלים מיומנים עשויים לעזור להפחית את המגבלות הנפשיות או הגופניות של ילד. אבל אין ריפוי לזה כרגע, והעלויות הרגשיות והפיננסיות של לטפל בילד עם מקרה חמור יכולות להיות ענקיות. עם זאת, עבודה מדעית עדכנית עשויה להציע תקווה.

מיקי שחם – "בנק החיים" מוסיף, כי דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית וכן, בניגוד לתאי מוח עצם, תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי יכולת להפוך לסוגים שונים של תאים בגוף.

פיית' לפידוס: המחקר בדיוק עם מטופלים ילדים החולים בשיתוק מוחין הוא ניסוי קליני. מטופלים צעירים מכל מקום בעולם יכולים להשתתף אם הם עומדים בדרישות הרפואיות של המחקר.

כל המטופלים יקבלו תאי גזע מדם טבורי, אך בזמנים משתנים. הילדים גם יקבלו תרופות דמה – חומרים לא מזיקים שלא יכולים לעזור. תרופות הדמה מובאות לשימוש כדי לוודא שלא מאמינים בשוגג שתאי הגזע עוזרים כאשר סיבות אחרות אחראיות לשינוי.

כל המטופלים יימדדו שוב ושוב להתקדמות בזמנים קבועים. ד"ר קורצברג אומרת שמדידות אלו ייתנו תשובות הבנויות בקפידה באשר לאם הטיפול עוזר למצב שלהם.

לפי מיקי שחם, בנק החיים, הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים. דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית וכן, בניגוד לתאי מוח עצם, תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי יכולת להפוך לסוגים שונים של תאים בגוף.

כריסטופר קרוז: משפחות מסוימות שהיו מעורבות במחקר הקודם שלה דיווחו על התקדמות אצל הילדים שלהן לאחר שהם קיבלו את תאי הגזע של עצמם. לדוגמא, סשה בראון היא ילדה בריטית בגן חובה אשר חיה עם משפחתה בדובאי. אבא שלה, ריצ'ארד עובד עבור חברת בניין בריטית.

הוא ואמא שלה, טניה, שילמו כדי לאחסן תאי גזע מהדם הטבורי של סשה כאשר הילדה הקטנה נולדה. טניה בראון אמרה שהם עשו זאת, במילים שלה, ליתר ביטחון. הם זכרו את התאים שאוחסנו כאשר סשה החלה להציג בעיות בריאותיות.

סשה קיבלה את תאי הגזע שלה בעזרת עירוי מלפני למעלה משנה. במהלך העירוי, תאי הגזע נכנסים לגוף דרך וריד המוביל בחזרה ללב. אף ניתוח לא נכלל.

פיית' לפידוס: טניה בראון מאמינה שהבת שלה מראה שיפור גדול מאז שקיבלה את התאים. גברת בראון מדווחת שמטפלים שעוזרים לסשה אומרים שהיא עכשיו הולכת הרבה יותר טוב. ורופא שתכנן לתקן את בעיות העין של סשה דחה את הניתוח. הרופא אמר שסשה אולי לא זקוקה לו יותר.

ד"ר קורצברג והצוות שלה גם עקבו אחר השיפור אצל המטופלים שלהם. אבל היא אומרת שיש צורך להציג מדעית שתאי גזע מדם טבורי גורמים לשיפור, ולא סיבות אחרות.

חוקרים במכללה הרפואית של ג'ורג'יה בארה"ב גם עובדים כדי ללמוד אם תאי גזע עוזרים לילדים עם שיתוק מוחין. ד"ר ג'יימס קרול מוביל את צוות המחקר בג'ורג'יה. הוא מוביל את הניסוי הקליני הראשון מסוגו של תאי גזע מדם טבורי למטופלים עם שיתוק מוחין.

כריסטופר קרוז: ארגון הבריאות העולמי (WHO) אומר שהוא הגיע לגבול במלחמתו כנגד מחלות ואסונות. המנכ"לית מרגרט צ'אן אומרת שהסוכנות "גדלה יתר על המידה" וניצבת, במילותיה, מול מחסורי מימון רציניים. ד"ר צ'אן אומרת שה-WHO כבר לא פועל ברמת הביצועים הגבוהה שנדרשת יותר ויותר, ומצופה.

היא אמרה למועצת המנהלים של הסוכנות בחודש שעבר שרמת הפעולה לא צריכה להימשל על ידי גודל הבעיה. במקום זאת, היא צריכה להימשל על ידי המידה שבה ל-WHO יכול להיות השפעה על הבעיה.

פיית' לפידוס: ד"ר צ'אן אמרה שאחת ההתפתחויות המרגשות ביותר לאחרונה היא חיסון חדש שיכולה לשים קץ לאפידמיות המנינגיטיס הקטלניות של אפריקה. היא אמרה שאף חברת תרופות גדולה לא רצתה לפתח את החיסון בגלל שהוא לא יניב רווחים גדולים. לכן קבוצה של חוקרים פיתחה אותו עם תמיכה גדולה מקרן ביל ומלינדה גייטס.

מנכ"לית WHO הזהירה שמחסור בכסף יכול להגביל את ההתקדמות באזורים אחרים. היא אמרה שהבריאות הציבורית הייתה ברצף של, מה שהיא קראה לו, "רצף ניצחון". היא ציינה את חיסון המנינגיטיס, חיסונים חדשים למניעת מחלת השלשול ודלקת ריאות, וניסוי חדש לשחפת. אבל היא הטילה ספק באם ישנם מספיק משאבים כדי לתמוך, אם לא להאיץ, הישגים אלו.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות  בע”מ – בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים – בפרט.

מיקי שחם, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן – הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

  • השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
  • סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
    • טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות – בנק החיים, בלבד.

כתיבת תגובה