מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: נמצא פתרון מונע דחייה של תאי גזע לאחר השתלה.

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: נמצא פתרון מונע דחייה של תאי גזע לאחר השתלה.

ביולוגים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, גילו אסטרטגיה יעילה שיכולה למנוע ממערכת החיסון האנושית דחיית שתלים שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים, היא הבעיה העיקרית שמגבילה את הפיתוח של טיפולים בתאי גזע אנושיים. הגילוי שלהם עשוי גם לסייע להבין טוב יותר כיצד גידולים מתחמקים ממערכת החיסון כאשר הם מתפשטים בגוף.

נמסר על ידי מיקי שחם כי ההישג, שפורסם בעיתון במהדורה המקוונת המוקדמת של כתב העת Cell, על ידי שיתוף פעולה שכלל מדענים מסין, התאפשר על ידי הפיתוח של עכברי מעבדה "אנושיים" שהכיל מערכת חיסון אנושית פונקציונלית שמסוגלת לדמות דחייה חיסונית נמרצת של תאים זרים שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים.

מכיוון שתאי גזע עובריים אנושיים מהתאים של הגוף שלנו, או "אלוגנאית," בדרך כלל תתקוף תאים זרים, אחת דרכים להפחית את "התגובה החיסונית האלוגנאית" של הגוף היא דיכוי המערכת החיסונית עם תרופות דיכוי.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.

מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.

"להשתלת איברים להצלת חולים עם מחלות סופניות מוצלחת," אומר יאנג שו, פרופסור לביולוגיה שעמד בראש צוות החוקרים, שכלל את אננדה גולדרט, פרופסור לביולוגיה חבר באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. "אבל לטיפולים בתאי גזע, השימוש הארוך הטווח בתרופות לדיכוי מערכת חיסון רעיל עבור מטופלים שאינם מקבלים טיפול למחלות כרוניות כמו המחלה או סוכרת ופרקינסון, מציב בעיות בריאותיות חמורות."

חוקרים מחפשים כבר מזמן מודל אנושי חסין שיאפשר להם לפתח אסטרטגיות להשתלת תאים אלוגנאית שמקורה בתאי גזע עובריים, בבטחה. "הבעיה היא שהיו לנו רק נתונים ממערכת החיסון של עכבר ואלה הם בדרך כלל לא ניתנים לתרגום מלא בבני אדם, משום שמערכת חיסונית של אדם ועכבר שונה לגמרי", מסביר שו​​. "אז החלטנו לייעל את העכבר האנושי שנושא מערכת חיסון אנושית מתפקדת."

כדי לעשות זאת, הביולוגים לקחו עכברי מעבדה ללא מערכת חיסונית והושתלו להם רקמות אנושיות עובריות, התימוס (תריס) ותאי גזע המטופואטיים נגזרים מכבד עוברי של אותו תורם. "זה מחדש בעכברים אלה מערכת חיסון אנושית שבדרך כלל מתפקדת ביעילות דוחה תאים שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים," אומר שו. עם מודלים של עכברים "אנושיים" אלה, הביולוגים לאחר מכן בדקו מגוון רחב של מולקולות חיסון דיכוי וגילו שילוב אחד שעבד בצורה מושלמת כדי להגן על תאים שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים מדחייה חיסונית.

שילוב זה היה CTLA4-lg, תרופה מאושרת ע"י ה FDA לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית שמדכא תאי T אחראים לדחייה חיסונית, וחלבון הנקרא PD-L1 הידוע כחשוב לגרימת סובלנות חיסונית בגידולים. החוקרים גילו כי השילוב של שתי מולקולות אלה אפשרו לתאים אלוגנאיים לשרוד בעכברים מואנשים מבלי לעורר דחייה חיסונית.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.

"אם אנו מביעים את שני המולקולות בתאים שמקורם בתאים עובריים אנושיים, אנחנו יכולים להגן על תאים אלה מדחייה חיסונית אלוגנאית," אומר שו. "אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק איך המסלולים האלה עובדים יחד כדי לדכא דחייה חיסונית, אבל עכשיו יש לנו מערכת אידיאלית ללמוד את זה."

הוא וצוות חוקריו גם מאמינים הגילוי שלהם והפיתוח של המודלים העכבריים שלהם עשויה להציע כלים הנחוצים כדי לפתח דרכים כדי להפעיל את התגובה חיסונית לגידולים, משום שמולקולות אלה ידועים להיות חשובים במאפשרים גידולים להתחמק החיסון האנושי מערכת.

"אם אנחנו יכולים לפתח אסטרטגיות כדי לשבש או להשתיק מסלולים אלו בגידולים, אולי נוכל להפעיל את החסינות לגידולים. מערכת העכבר האנושית היא באמת מודל רב עוצמה אשר עם ללמוד חסינות גידול אנושית" אמר שו.

מימיו הראשונים, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ואביזרים, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם לאביזר), שיכול לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואת חידוש איברים / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

כתיבת תגובה